Śniadanie na trawie - opis

W 1865 roku, dwa lata po wystawieniu "Śniadania na trawie" Maneta, Claude Monet rozpoczyna prace nad własną wersją tego tematu. Camille i Bazille pozują do szkiców w lesie Fontainebleau. Monet pracuje w pośpiechu nad tym ogromnym obrazem (460 x 640cm), gdyż ze względu na rozmiar, a także na konieczność przemieszczania się między pracownią a laskiem Fontainebleau, rosną koszty tego dzieła.

Obraz nawiązuje oczywiście do Maneta, Monet pragnął prześcignąć kolegę umieszczając na płótnie 12 postaci naturalnej wielkości. Nie ma tu nagiej modelki. Są za to elegancko ubrane młode kobiety. Do wszystkich najprawdopodobniej pozowała Camille. Nie tylko inaczej rozmieszcza postacie niż Manet, ale też sposób malowania jest inny. Manet maluje postacie w pracowni i sylwetki ich niejako umieszcza w pejzażu. U Moneta pejzaż i postacie mają tą samą wartość i malowane są według szkiców zrobionych w lesie Fontainebleau. Przytłumione światło w obrazie Moneta wydobywa obrus, rozłożony na trawie oraz jasne suknie kobiet, łagodząc pozostałe barwy. Malując liście drzew Monet przeplatał żółty kolor z zieleniami, szczególnie w partii nieregularnych refleksów słonecznych.

Istnieją dwa obrazy Moneta zajmujące się tym tematem: obraz 130 x 181 cm znajdujący się teraz w Muzeum im.Puszkina w Moskwie, stanowiący najprawdopodobniej szkic do dużo większego (460 x 640cm), który nie zachował się w całości. Pozostał z niego tylko środek i lewy fragment.

 

 

Back To Top